Fimpa ciggen!

 

Foto av Cristian Guerrero

4 gånger i halvtimmen sitter en granne och bolmar sina cigaretter så jag kan inte ha balkongdörren öppen nu när det är sommar. Och även på vintern går det inte att undkomma skiten, för sagda granne vägrar stänga sin ytterdörr så ciggröken kommer ut i trapphuset och in i mitt hem den vägen. Nu på sommaren är det dubbelt. Både via balkongen och via trapphuset.

"Har du provat att prata med grannen?" Ja, det hjälper inte. Grannen är en respektlös missbrukare som inte bryr sig om något annat än sitt missbruk. Och hyresvärden vägrar göra något då dem "inte har någon laglig skyldighet". Det står att man inte får störa eller första sina grannars boendemiljö eller utsätta dem för hälsorisker. Grannen gör allt detta med sitt missbruk. Gör hyresvärden något åt det när man citerar lagen? Nej. Gör dem något när man citerar kommunens rökfria policy? Nej. allt hyresvärden rapar upp varenda gång är "Man för röka i sitt hem". Du sitter inte inom dem fyra väggarna av ditt hem när du sitter på balkongen och röker. 

Jag kommer aldrig tolerera att få min hälsa, mitt hem, mina kläder, mina saker, mina djurs hälsa förstörd på grund av en missbrukares beroende. Om man inte får grilla på sin balkong för att "det kan störa grannarna", då får man banne mig inte röka heller.

Förbjud rökning på balkongen i lagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar