Trött 20/6 2023

 

Foto av Tim De Pauw

Jag är så trött idag. Kan ha något att göra med att jag inte fick sova ordentligt natten till idag.

Det sprang ut en älg igår när jag körde hemåt. Första tanken var "Åh ,en älg!" och jag blev glad. Sedan såg jag dess vänstra framben som bara dinglade och svängde runt när den rörde sig. Klöven och nedre delen av benet var helt av. Stackars älg.

Jag ringde in det till polisen, som gav mitt nummer till eftersöksjägaren som ringde mig och frågade vart, när, hur, allt sådant där som han behöver veta för att hitta älgen. 

Tre eftersökshundar fick avbryta letandet efter älgen. Det var för varmt för dem. Huvudmannen för eftersöksjägarna i regionen ringde mig och ville veta mer exakt vart jag hade sett älgen och om jag kunde komma ut och visa på plats. Jag drog iväg vid 19-tiden och var hemma igen efter 20 någon gång. Givetvis skulle jag upp tidigt idag så sömnen blev lidande (tänk tidigt som i upp vid 04). Teorin som dem hade var att älgen hade varit med om en smitningsolycka, eftersöksjägarna hade sett liknande situationer förut med vilda djur. 

Sedan hörde jag inte mer från dem efter jag kom hem. Huvudmannen skulle uppdatera mig, men jag antar att han glömde, vilket är förståeligt. Idag tänkte jag radera en del sms-konversationer i mobilen och såg hans nummer så jag slängde iväg ett sms till honom där jag frågade hur det gick igår. De hade hittat älgen och gett den ett värdigt slut.

Jag lider med den. Tänk att få gå runt så länge som den hade gjort (jag vet inte hur länge, det var tillräckligt länge i alla fall) och ha så ont att du inte vet vad du gör. Utan smärtlindring, utan bot. Usch. Stackars älg.

Foto av Shivam Kumar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar