Ytterligare ett slag i magen 14/6 2023

 

Foto av Humberto Arellano

Idag fick pappa ta bort sin katt S. G och S var kompisar i flera år innan jag flyttade och tog G med mig. S har inte mått bra på ett tag, och visade tydligt när jag hälsade på igår att något inte var okey. Han sken visserligen upp när han såg mig, men han var inte sig själv alls.

Lilla, fula, äckliga S kom till oss som kattunge. Enligt dem som sålde honom så var han 12 veckor, men jag tror inte han var det. Jag tror snarare dem ville bli av med alla kattungarna. S vägde 900 gram när han kom. En vecka senare vägde han 700 gram. Vi förstod ingenting. Sedan en dag drog pappa ut en mask ur rumpan på S och frågade vad det var. Jag åkte direkt till apoteket och kom hem med avmaskningsmedel. S var full med mask. 

Någon vecka senare fick han sin första vaccinationsdos och diagnos skabb i öronen. Ett år senare, strax efter S ungefärliga födelsedag blev S attackerad av grannens Jack Russel Terrier. Jag själv blev biten av hunden, det blev bara ett blåmärke, S rev sönder hunden och även mig när jag lyfte undan S och tog in honom. S var i chock efteråt och ville inte vara med alls. Han haltade och hade svårt att andas. I panik åkte vi in till veterinären. Där konstaterade dem att det inte var något större fel på S. Bara en avbruten klo och en stukad tass. Grannen betalade för alla veterinärkostnader, vilket inte var mer än rätt. Deras hund försökte tyvärr fortsätta ta sig ut ur deras trädgård och ge sig på G och S när vi var ute även efter detta. 

Några år senare fick S sin livs åktur. Den kunde ha slutat i tragedi. S hoppade in i tvättmaskinen i ett obevakat ögonblick och blev instängd när maskinen slogs på av pappas idiot till sambo. Hon har aldrig tyckt om något av husdjuren vi haft. Jag skulle kunna skriva en bok om hennes beteende mot oss och djuren. Ett riktigt ärkesvin är hon. I alla fall, S klarade sig. Pappas sambo spelade offer och skrek och hade sig, medan jag försökte få ner S's kroppstemperatur och kollade igenom honom efter skador. Givetvis skedde detta på en helg, och den vanliga veterinären var stängd. Närmsta jour var 15 mil bort. Som tur var så fick S inga bestående men efter den här händelsen. Trots detta så fortsatte han hoppa in i tvättmaskinen och torktumlaren, speciellt när dem var varma.

S har haft världens otur med sig hela tiden ända sedan den dagen vi tog hem honom jag och pappa. Nu ville inte S's kropp mer. Han har inte orkat hoppa upp i sängen eller garderoben som han har brukat göra. Något gjorde ont och han ville inte äta mer. Det var så många saker som börjat gå fel med honom, så pappa beslutade att S skulle få somna in. 

G, ta hand om S.  Han behöver det. 

Vi ses sen. Jag saknar er båda.

Foto av Jan Tinneberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar