Växter 17/6 2023

 

Foto av Nicolas Solerieu

Min lokala blombutik har utförsäljning. Tyvärr är det rätt tomt i plånboken, så det blev "bara" en Monstera deliciosa, en graderobsblomma, en Begonia Red Dot och en Sanseviera trifasciata. Några klassiker sitter alltid bra. 

Jag känner att jag kanske bör göra en räkning igen av alla mina växter. Sist jag gjorde det var i vintras, och då hamnade resultatet på strax över 100 växter. Det mesta är inom Sansiveria-släktet, eller Dracena som dem blivit omklassificerade i, och över lag är det klassiska 70-tals växter som klarar att missa en vattning eller två.

Foto av feey

Jag älskar växter. Dem ger liv åt ett tråkigt hem. Det blir mer färg, mer liv, mer av allt. Jag växte upp i ett hem där inomhusväxter var bannade. Det fick inte finnas några alls. Bara tråkiga blommor i tyg och plast fick existera där. Det var nog mest på grund av att jag hade en förälder som inte ville vara en förälder eller ens ta hand om något alls, bara glo på TVn. När hen väl gjorde det en vuxen och en förälder ska, då var det traumatiserande saker som påverkar mig än idag. Kul (sarkasm).

Därför fyller jag mitt hem med växter. Ett hem är inte riktigt ett hem om det inte finns växter och djur. Så jag står lyckligt kvar bland växterna och ignorerar omvärlden.

Foto av feey


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar